[colbonews.co.il] שדה התעופה הבינלאומי בחיפה: "המכשולים הצפופים יגבילו את הטיסות לשעות היום בלבד"

Новости Хайфы от местных ивритоязычных источников и обсуждение их
Аватар пользователя
Инфодроид
Робот
Стаж: 4 года 2 месяца
Сообщений в этой теме: 1
Получено реакций: 0
июн 2021 06 02:52

[colbonews.co.il] שדה התעופה הבינלאומי בחיפה: "המכשולים הצפופים יגבילו את הטיסות לשעות היום בלבד"

Непрочитанное сообщение Инфодроид

 

ביום רביעי האחרון התקיימה במינהל התכנון פגישה, בעקבות הדוח של חברת ALG הספרדית, שבחן את היתכנות הרחבת מסלול שדה התעופה בחיפה והפיכתו לשדה תעופה בינלאומי אזורי. הדוח הוזמן על ידי עיריית חיפה, המועצה האזורית עמק יזרעאל, המועצה המקומית קרית טבעון, המועצה המקומית רמת ישי והמועצה האזורית מגידו, והוא הושלם ב-23 במאי.

תזכורת: המדינה מבקשת להקים שדה תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג, כאשר אחד המיקומים האפשריים הנבחנים להקמתו של שדה כזה הוא בעמק יזרעאל – ברמת דוד. אלא שהרשויות המקומיות בעמק מתנגדות לכך. לעומת זאת, ראש עיריית חיפה עינת קליש רותם חולמת זה שנים להקים שדה תעופה בינלאומי בחיפה, שטיסות ממנו יגיעו לפחות עד מרכז אירופה, חלום שבדרך להגשמתו עלה על מסלול ההתנגשות בין קליש רותם למשרד התחבורה.

כפי שפורסם לראשונה ב"כלבו – חיפה והקריות", באוגוסט 2019 חתמה עיריית חיפה על הסכם עם משרד התחבורה וחברת נמלי ישראל (חנ"י). בהסכם התחייבה העירייה לתמוך במתן היתרי בנייה לנמל המפרץ, לתת קדימות לאישורם, להימנע מנקיטת צעדים משפטיים נגדם, לתמוך בהקמת שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד ולהסיר את העתירה לחשיפת ההתקשרות בין חנ"י לחברה הסינית שמפעילה את הנמל. מנגד נקבע בהסכם, כי הצדדים יפעלו להארכת מסלול שדה התעופה בחיפה ל-2100 מטר ברוטו (1900 מטר נטו ועוד 200 מטר שטחי ביטחון). בהסכמתה לכך, ויתרה העירייה על דרישה קודמת שלה להארכת המסלול ל-2400 מטר.

אולם, למרות שהרשויות בעמק יזרעאל ובחיפה כבר בירכו על המוגמר והוציאו הודעה אופטימית לתקשורת, הדוח, שהגיע לידי "כלבו – חיפה והקריות", מראה, כי עדיין יש כמה מהמורות, שיש לתת את הדעת עליהן, וכי למרות שהדוח מצביע על אפשרות להפיכת שדה התעופה בחיפה לנמל תעופה אזורי בינלאומי, הוא ממליץ לנקוט בצעדים נוספים כדי לבחון את היתכנותו. בין הצעדים: עריכת מחקר בטיחות אווירונאוטי מפורט כדי לוודא אם החריגות מהסטנדרטים והפרקטיקות המומלצות של ארגון התעופה האזרחית הבינלאומי גוררות סיכונים, והאם ניתן להמעיט את הסיכונים הללו ולהתקבל על ידי רשות התעופה האזרחית.
דברי רקע לדוח
"שדה התעופה ממוקם בסמוך לנמל חיפה בין העיר חיפה, אשכול ערי הקריות ובית זיקוק מדרום, מה שהופך את פעילות המבצע לשדה התעופה למורכבת בגלל המכשולים שמסביב (מנופים, ארובות וכו'): 9 ק"מ דרום-מזרחית לשדה התעופה – הר הכרמל המתנשא לגובה עליון של 1791 רגל, ומוסיף אילוץ נוסף לפעילות שדה התעופה; המסלול מכוון לכיוון צפון ומאפשר את הארכתו לכיוון הים, אך המכשולים שמסביב זקוקים להערכה יסודית, כדי לוודא את יכולת הפעולה של מסלול מורחב. במרחק שעה נסיעה משדה התעופה יש 3.5 מיליון איש. כמו כן בסמוך לו תחנת רכבת המתחברת לקו תל אביב-נהריה. הקו משתרע לאורך חופי הים התיכון של המדינה ויכול לחבר בין הנוסעים לערים המרכזיות בישראל. שדה התעופה ממוקם 20 ק"מ צפונית-מערבית לבסיס חיל האוויר ברמת דוד, שיש לו שלושה מסלולים של יותר מ -2500 מטר ויכול להפוך לשדה תעופה מסחרי".
ממצאי הדוח
להלן הממצאים העיקריים העולים מהדוח, הנושא את הכותרת "הערכת שוק להארכת מסלול שדה התעופה של חיפה":

כיום, מסלול שדה התעופה נפרש לאורך של 1318 מטר, כאשר פעילות נחיתתם והמראתם של המטוסים מתבצעת בשיטתVFR  visual flight rules) – טיסה שהניווט שלה מתבצע לפי הראייה – ב"כ). הדוח נועד להעריך אם תנאי השוק חיוביים או מסייעים להארכת המסלול הנוכחי בהתאם לשתי אפשרויות – הארכת המסלול הנוכחי ל-1642 מטר (סך הכל 1852 מטר כולל מרווח ביטחון) או 1852 מטר (2062 מטר כולל מרווח ביטחון), כשההנחה בשתי האפשרויות היא שהוא יוגבל להפעלה רק בשעות היום ועל פי שיטת ה-VFR. בשתי אפשרויות אלה מדובר בשדה תעופה שיהיה בינלאומי אזורי.

אפשרות שלישית שנבחנת בדוח היא היתכנות לנמל תעופה בינלאומי (לא אזורי – ב"כ) תוך הארכת המסלול ל-2300 מטר. במקרה כזה יידרש מיקום מחדש של המסלול לכיוון צפון-מזרח. מתוך בחינת אפשרות זו, כפי שעולה מהדוח, שיטת נחיתתם והמראתם של מטוסים תהיהIFR  instrument flight rules) – קרי, טיסה לפי כללי טיסת מכשירים שבו הטייס לא נדרש להסתמך על תנאי הראות – ב"כ). מהדוח: "אפשרות זו יכולה לספק מרווח טוב יותר מהמכשול של עגורני הנמל, אבל ארובות בתי הזיקוק יכולות להיות גם בעייתיות לנחיתה או המראה מצד דרום".

עוד נכתב בדוח: "יש לתת תשומת לב מיוחדת לפיתוח פוטנציאלי של פעילות מסחרית אזרחית בשדה התעופה ברמת דוד, מכיוון שהדבר יכול להשפיע ישירות על חיפה", כמפורט: "בסיס חיל האוויר ברמת דוד הוא אחד משלושת הבסיסים העיקריים של חיל האוויר הישראלי, הנמצא 30 ק"מ מדרום-מזרחית לחיפה. בשנת 2014 זה היה האתר שנבחר מראש להקמת שדה התעופה הבינלאומי החדש מאחר שכבר קיימת תשתית במקום. שדה התעופה מונה שלושה מסלולים סלולים עם מסלול המראה של כ -2400 מטר בקירוב. למרות ששדה התעופה כיום אינו מקושר היטב לתחבורה ציבורית (לדוגמה: אין תחנת רכבת), ניתן להגיע לשדה התעופה בטווח של 35-30 דקות ממרכז העיר חיפה ופחות משעה וחצי מתל אביב. התשתית הקיימת של רמת דוד נחשבת פחות מוגבלת מחיפה (פחות מכשולים לניווט אווירי, מסלולים ארוכים יותר) ועלולה להפוך לשדה תעופה אזרחי בהשקעה נמוכה יותר".

על פי הדוח, המסלול הנוכחי של שדה התעופה מאפשר טיסות לטווח קצר למספר מדינות בדרום-מזרח אירופה במטוסים המשמשים לטיסות אזוריות ומופעלים במנוע טורבו (turboprop, להבדיל ממטוסי jet), וכאלה ישנם שניים: דגם אחד שיכול להכיל מקסימום 48 נוסעים, ודגם שני שיכול להכיל 68 נוסעים. הארכת המסלול ל-1642 מטר תאפשר טיסות לדרום-מזרח אירופה במטוסים צרי-גוף טיפוסיים ולמרכז אירופה במטוסים מודרניים. לעומת זאת הארכת המסלול ל-1852 תאפשר טיסות למזרח ומרכז אירופה במטוסים צרי-גוף טיפוסיים ולמערב אירופה במטוסים מודרניים. הדוח מסייג, כי מתוך שמונת הדגמים שהיתכנותם נבדקה לטיסות, רק אחד מהם יכול להגיע לכל יעד באופן מלא למערב אירופה ושלושה מתוכם יכולים להגיע לכל יעד למזרח או מרכז אירופה, אם וכאשר המסלול יוארך ל-1642 מטר; אם המסלול יוארך ל-1852, רק שלושה מתוך שמונת הדגמים שנבדקו יוכלו לטוס לכל יעד במערב אירופה, בעוד חמישה דגמים יוכלו לטוס לכל יעד במרכז ומזרח אירופה.

האפשרות השלישית, שבחנה היתכנות למסלול חדש שישתרע על 2300, היא כבר סיפור אחר. במקרה זה שישה מהדגמים שנבחנו יוכלו להגיע לכל יעד במרכז ומזרח אירופה, וחמישה לכל יעד במערב אירופה. יש לזכור, כי משרד התחבורה בהסכם עם העירייה וחנ"י, אישר, כי המסלול יוארך עד ל-2100 מטר, כך שלעת עתה ההיתכנות הזו לא על הפרק.

הדוח מעריך, כי שימוש בשיטת IFR תמשוך טיסות מסחריות באופן משמעותי מאחר שזו השיטה המועדפת על החברות. בהמשך קובע הדוח: "סביבת המכשולים הצפופה בחיפה תגביל את הטיסות לשעות היום בלבד גם עם מערך IFR… יישומה של שיטת IFR תדרוש מינימום תפעולי גבוה בשל קרבתם של עגורני הנמל והר הכרמל… אישור ספציפי נדרש על ידי רשות התעופה האזרחית באמצעות מחקר בטיחות אווירונאוטי מאחר שעגורני הנמל ימוקמו קרוב יחסית לשדה התעופה ובהתחשב בגובהם המשמעותי". בסיכום קובע הדוח, כי מומלץ ליישם את שיטת IFR לצורך הקלת פעולות התנועה, שיפור הבטיחות ושכנוען של חברות התעופה לטוס לחיפה.

 

The post שדה התעופה הבינלאומי בחיפה: "המכשולים הצפופים יגבילו את הטיסות לשעות היום בלבד" appeared first on כלבו – חיפה והקריות.

Новая тема Ответить
  • Похожие темы
    Ответы
    Просмотры
    Последнее сообщение

Вернуться в «Новости от местных изданий»

Disclaimer