[colbonews.co.il] חזון הריאלי: שינויים במבנה הארגוני, למידה גמישה, כיתות דו גיליות

Новости Хайфы от местных ивритоязычных источников и обсуждение их
Аватар пользователя
Инфодроид
Робот
Стаж: 1 год 6 месяцев
Сообщений в этой теме: 1
Получено реакций: 0
июл 2021 20 15:48

[colbonews.co.il] חזון הריאלי: שינויים במבנה הארגוני, למידה גמישה, כיתות דו גיליות

Непрочитанное сообщение Инфодроид

 

בחמישי האחרון, לבקשת חלק מהורי התלמידים בריאלי, התקיים מפגש עם הסמנכ"ל לפדגוגיה של בית הספר, זוהר גנוסר, בנושא "חזון הריאלי 2030" והשלכותיו על תלמידי כיתות א'-ד' בשנת תשפ"ג.

על חזון הריאלי 2030 נכתב לראשונה ב"כלבו חיפה והקריות" באוקטובר 2020, אך רק לאחרונה, כשהושלם, התפרסם באתר ייעודי. לקראת שנת הלימודים הבאה השמיעו הורים חששות על מניעי בית הספר לתוכנית, אותה הם מכנים: "מודל חינוכי ניסיוני מאוד ומרחיק לכת, שבית הספר מתכוון ליישם החל משנת 2022". הנהלת המוסד נענתה לבקשתם למפגש, שבו נחשפו עיקרי התוכנית הפדגוגית, נשאלו שאלות וניתנו תשובות.

"אחריותה הבסיסית של מערכת חינוך", נכתב בתוכנית הפדגוגית לעשור הבא, שנחשפה במלואה רק עתה, "היא לפעול באופן הצופה פני עתיד, על רקע העובדה שהעתיד הוא נקודת הייחוס שלה: תלמידי כיתה ג' בבית הספר כיום יסיימו את לימודיהם בעוד כעשור, ולכן ראוי שנתאים את האופן שבו הם מתחנכים לשילוב שבין הידע, המיומנויות והערכים שאנו מעריכים שיהיו חיוניים עבורם בשנת 2030".

Изображение

אשכול ריאליגן בבית בירם (צילום: בית הספר הריאלי)

הריאלי העמיד במוקד חזונו את הצורך להיות מוסד חינוכי איכותי מוביל ומתווה דרך. במהלך כשנה וחצי קיים בית הספר תהליך רב ממדי של ניתוח מגמות עתיד, בחינת מודלים מובילים בחינוך, ופיתוח מענים המותאמים לבית הספר. התהליך הובל על ידי סמנכ"ל הפדגוגיה בליווי ד"ר ערן ברק מדינה וד"ר עירית אהרון, ובו השתתפו, מורים, הורים ותלמידים שגיבשו את עיקרי המרכיבים של התוכנית. התוכנית נשענת על מודלים פדגוגיים שיושמו במערכות חינוך מובילות בעולם, על תוכנית "מצפן הלמידה 2030" של ה-OECD ובהתאמה ייחודית לחזון בית הספר ואופיו.

בפירוט החזון הוסבר: "התוכנית מציבה לנגד עיניה את הצורך לפתח שתי 'משפחות' של מיומנויות, נטיות ויכולות יסוד בקרב התלמידים, שהן חיוניות כבר כיום ולקראת העתיד, הן בראי הצורך להתמודד עם תאוצת ההשתנות והתפתחות של הטכנולוגיה והמידע בעולם, והן בראי הצורך לעצב חברה עתידית בריאה".
חמישה מרחבים פדגוגיים
על פי התוכנית, יעבור בית הספר למבנה ארגוני חדש החל מתחילת שנת הלימודים תשפ"ג (ספטמבר 2022). מבנה זה יכלול חמישה מרחבים פדגוגיים, שיפעלו במסגרת ארבעה מתחמים: מתחמי הדר, מטו"ס ואחוזה שיכילו את כיתות א'-ח' (בשני מרחבים פדגוגיים שונים), ומתחם ביתבירם, שיכלול את כיתות ט'–י"ב בשני מרחבים פדגוגיים שונים.

מרחבי הלמידה הפדגוגיים החדשים נשענים על מטאפורה חקלאית לשלבי צמיחה לגישתו של פרופ' עזרי טרזי מהטכניון: מרחב החריש לגילאי 6-3 ברשת הריאליגן; מרחב הזריעה לכיתות א'-ד'; מרחב הנביטה לכיתות ה'–ח'; מרחב ההנצה לכיתות ט'-י' במתחם בית בירם; מרחב הפריחה לכיתות י"א–י"ב במתחם בית בירם.

למהלך זה השלכות מעשיות רבות, שחלקן, ברמה הפדגוגית, יחולו כבר במסגרת תוכנית הלימודים בשנת תשפ"ב. ברמה הארגונית מדובר על מעבר למבנה ארגוני חדש החל מתחילת שנת תשפ"ג. מעבר כיתות ט' למתחם בית בירם והקמת מרחב ההנצה (ט'-י'), מעבר כיתות ה'-ו' באחוזה למתחם החטיבה לצורך איחוד מרחב הנביטה (מתחמי מטו"ס והדר כבר מאורגנים כך מראש), הקמה הדרגתית של מרחבי למידה חדשים במתחמים השונים, הקמת קמפוס מדעי הרוח והחברה בבית בירם, ועוד. בנוסף יבוצעו שינויים בסדר היום בכלל שכבות הגיל, יוטמעו אופני למידה והערכה חדשים, ותועמק ההטמעה של תכניות האוריינות הטכנולוגית וקוד הכבוד.

ההורים, שהגיעו למפגש במטו"ס, שמעו הסברים על למידה גמישה שהיא הגישה הפדגוגית המובילה שבית הספר כבר החל ליישם בגילאים הצעירים בממדים שונים. סדר היום יהיה גמיש ובנוי כך שבלב תכנון המערכת יעמדו זמן, מרחב וצוות מורים המאפשרים למידה גמישה. בית הספר יקדם יצירת מרחבי למידה גמישים המאפשרים לכל תלמיד מגוון מצבי למידה תוך שבירת המבנה הכיתתי הקלאסי, פריצת גבולות הכיתה ושימוש אחר במרחבי פנים וחוץ.

Изображение

חטיבת הביניים בסניף אחוזה של בית הספר הריאלי
למידה דו גילית
סעיף אחר מדבר על למידה דו גילית, שהוא אחד השינויים המהותיים הקשור לפיתוח המיומנויות החברתיות של הילדים, תוך יצירת איזון חדש בין קבוצת שייכות יציבה עבור כל ילד (כמחצית כיתה), לבין היכולת ליצור חברויות חדשות במסגרת דו גילית. גישה זו היא המשך ישיר של גני הילדים במרחב החריש (הריאליגן), שבו הקבוצות הן דו גיליות. בהתאם לכך תהיה כל דו כיתה בנויה משילוב בין 15 תלמידים משכבת א' לבין מספר זהה משכבה ב', וכך גם בשילוב בין כיתה ג' ל-ד'. חלק מהנושאים ילמדו בשכבה חד גילית, וחלק במתכונת דו גילית. הריאלי ינסו להקטין את יחס החניכה ככל שניתן, בדומה למודלים מובילים בעולם.

"נפגשתי עם הורי קבוצת הגיל א'-ד' ביום חמישי", אומר זוהר גנוסר, הסמנכ"ל לפדגוגיה, "ועשיתי את המיטב. זו סיטואציה קצת מורכבת – הרבה שאלות, מעט זמן – תמיד כשיש מהלכים שיש מאחוריהם עומק תפיסתי, מאוד קשה להטמיע".

מה אמרת להורים שחוששים ממניעים נסתרים?

"כששואלים מה המניעים, זה אומר שיש לנו עניין נסתר אמיתי. היו כל מיני תיאוריות על העניין הזה, אבל אגיד זאת בצורה פשוטה. עשינו את המעשה האחראי המתבקש. כל מי שעושה היום עבודה או מחקר רציני על השאלה לאן החינוך צריך ללכת, מגיע לאותן מסקנות. לא המצאנו פה כמעט כלום, מלבד התאמות לריאלי בחלוקה לטווחי גיל, שעומדות בקנה אחד עם כל מיני מודלים שקורים בעולם. הרבה יותר קל היה לא לעשות דבר. אין לנו שום עניין נסתר, דווקא לקחנו סיכונים כלכליים גדולים כדי לאפשר לזה לקרות, מתוך אמונה של ההנהלה, הוועד המנהל וחבר הנאמנים שזה מעשה ראוי. אם מזה נצליח לייצר, אפילו ברמה הכי בסיסית, סביבות למידה יותר ראויות ופדגוגיה שמתאימה יותר לעתיד ולשפר אפילו במעט את יחס המורים-תלמידים בכיתה, אנחנו בעצם מפלסים את הדרך לשנים קדימה. לכן יש נכונות להשקעה. לא עשינו שום מעשה שמיטיב עם בית הספר כלכלית, אלא לקחנו סיכון כלכלי על מנת להתאים יותר לעתיד".

Изображение

סניף מטו"ס של הריאלי (צילום: בית הספר הריאלי)

 

The post חזון הריאלי: שינויים במבנה הארגוני, למידה גמישה, כיתות דו גיליות appeared first on כלבו – חיפה והקריות.

Новая тема Ответить
  • Похожие темы
    Ответы
    Просмотры
    Последнее сообщение

Вернуться в «Новости от местных изданий»

ХайфаФорум : Disclaimer