[haifakrayot.co.il] ניצחון לקניון הסינמול: ביה"מ חסם תכנית להוספת חנויות במרכזית המפרץ
сен 2025
26
16:13
[haifakrayot.co.il] ניצחון לקניון הסינמול: ביה"מ חסם תכנית להוספת חנויות במרכזית המפרץ
בית המשפט המחוזי בחיפה קבע לאחרונה כי חברת נתיבי איילון לא תוכל לקדם תכנית להוספת שטחי מסחר במרכז התחבורה במפרץ חיפה, וזאת בעקבות עתירה שהגישה חברת "לב המפרץ" המפעילה את קניון CINEMALL הסמוך. השופט אחסאן כנעאן הורה על המשך תוקפו של צו מניעה זמני שאוסר על כל פעילות מסחרית במרכז התחבורה, מלבד מכונות אוטומטיות לממכר שתייה וכריכים.
הסכסוך המשפטי החל כבר בשנת 2007, כאשר עיריית חיפה הפקיעה מקרקעין שהיו בבעלות חברת לב המפרץ לטובת הקמת מרכז התחבורה. בעקבות התנגדות החברה להפקעה, נחתם בפברואר 2008 הסכם בין לב המפרץ לבין חברת "יפה נוף" העירונית, שבו התחייבה יפה נוף שלא תבוצע כל פעילות עסקית או מסחרית בתחומי מרכז התחבורה, למעט הצבת מכונות אוטומטיות בלבד.
חברת לב המפרץ, שהסתמכה על ההסכם, השקיעה סכומים ניכרים בהקמת גשר להולכי רגל המחבר בין מרכז התחבורה לבין הקניון שבבעלותה. לאורך השנים היא נאלצה לפנות לבתי המשפט מספר פעמים כדי לאכוף את ההסכם. בשנת 2014 הגישה תביעה נגד יפה נוף בטענה להקמת מזנון ובית קפה במרכז התחבורה, ובאפריל 2015 הוציא בית משפט השלום בחיפה צו לפינוי ולהפסקת פעילות בית הקפה והמזנון שהוצבו בשטח.
ביוני 2019 ניתן צו מניעה קבוע האוסר על יפה נוף לפעול לשינוי או הרחבת השימושים המותרים במרכז התחבורה. בהמשך, במסגרת החלטת ממשלה, הועברה האחריות על ניהול מרכז התחבורה לידי חברת נתיבי איילון. במאי 2021 קיבלה לב המפרץ ידיעות על כוונה להקים מזנונים בשטח מרכז התחבורה, והגישה בקשה נוספת לסעדים זמניים, הפעם נגד נתיבי איילון.
לאחר הליכים משפטיים נוספים, הגיעו הצדדים להסכמה דיונית שקיבלה תוקף של פסק דין, לפיה נתיבי איילון התחייבה להודיע ללב המפרץ לפחות שישה חודשים מראש אם תרצה לקדם פעילות מסחרית במקום.
המהלך האחרון בסאגה המשפטית החל כאשר נודע ללב המפרץ כי נתיבי איילון מקדמת תכנית תשתית לאומית (תת"ל 185) שכוללת הוספת שטחי מסחר במרכז התחבורה. בסוף מאי השנה התקבלה אצל החברה פנייה טלפונית מחברת "אפשטיין ניהול פרויקטים", שמונתה על ידי נתיבי איילון לנהל את הפרויקט. במהלך שיחת זום שנערכה בהמשך, הוצגה מצגת שכללה את הכוונה לקדם פעילות מסחרית במרכז התחבורה במסגרת התכנית החדשה.
חברת לב המפרץ הגישה מיד בקשה למתן צו מניעה זמני האוסר על נתיבי איילון לפעול להרחבת השימושים המותרים במרכז התחבורה. בבקשתה טענה החברה כי ההתחייבות החוזית שנכרתה עם יפה נוף מחייבת גם את נתיבי איילון, שנכנסה בנעליה של יפה נוף. היא הדגישה כי מדובר בהפרה בוטה של הוראות ההסכם ושל פסק הדין החלוט שניתן בעבר.
לעומת זאת, נתיבי איילון טענה כי ההתחייבות בהסכם המקורי היא של יפה נוף בלבד ואינה מחייבת אותה. החברה עמדה על חשיבות קידום תכנית התשתית הלאומית ועל הצורך להרחיב את מתחם מרכזית המפרץ כדי שיוכל לתפקד ביעילות נוכח הביקושים הגוברים. היא טענה כי אין זה נוח שהציבור המשתמש בתחבורה הציבורית נאלץ ללכת לקניון כדי לרכוש קפה או כריך, ושיש חיוניות בהוספת שטחי מסחר לפרויקט המתוכנן.
נתיבי איילון אף טענה כי ההסכם המקורי מהווה הסדר כובל שאינו חוקי, משום שמדובר בהסדר בין שני גורמים המשכירים שטח בפעילות מסחרית, שכל תכליתו לפגוע בתחרות. לטענתה, ההסכם מעולם לא הוגש לאישור הממונה על התחרות או בית הדין להגבלים עסקיים.
השופט כנעאן קבע כי נתיבי איילון הפרה את ההסכמות הדיוניות שנחתמו בינה לבין לב המפרץ ונהגה בחוסר תום לב. הוא ציין כי למרות שבאמצע 2024 החלה נתיבי איילון לקדם את תכנית תת"ל 185, היא לא מצאה לנכון להודיע על כך מיד ללב המפרץ, ורק לאחר כשנה, לקראת פגישת הזום עם חברת הניהול, יידעה את החברה ושיתפה אותה בפגישה.
בהחלטתו קבע השופט כי הסעדים הזמניים שניתנו בעבר על ידי השופט יעקב גריל יישארו בתוקף עד לסיום ההליכים המשפטיים. הוא הבהיר כי השאלות המהותיות – האם ההסכם מחייב את נתיבי איילון, האם ההסכם בטל מחמת אי חוקיות, והאם יש לשחרר את נתיבי איילון מההסכם – יוכרעו במסגרת ההליך העיקרי.
בנוסף, השופט כנעאן הורה על העברת התיק לבית משפט השלום בחיפה, תוך שהוא קובע כי מדובר בתביעה הנוגעת לשימוש במקרקעין ולכן הסמכות העניינית מסורה לבית משפט השלום ולא לבית המשפט המחוזי. הוא השווה זאת למקרה של הסכם שכירות שבו בעל המקרקעין מבקש לסלק את השוכר בטענה שהוא עושה שימוש המנוגד למטרת השכירות.
בית המשפט גם חייב את נתיבי איילון בתשלום הוצאות משפט בסך 7,500 שקלים ללב המפרץ, ובנוסף 7,500 שקלים נוספים לאוצר המדינה, תוך שהוא מבקר את התנהלותה שגרמה לבזבוז זמן שיפוטי בדיון בסעד הזמני, כאשר היה עליה לכבד את ההסכם הדיוני שנחתם בין הצדדים.
ההחלטה משמעותית עבור עתיד מרכז התחבורה במפרץ חיפה ועבור האיזון בין צרכי הציבור המשתמש בתחבורה הציבורית לבין האינטרסים המסחריים של הקניון הסמוך. נכון לעכשיו, האיסור על פעילות מסחרית במרכז התחבורה נשאר בתוקף, והציבור ימשיך להסתפק במכונות אוטומטיות בלבד או לחלופין לרכוש מוצרים בקניון הסמוך.
Источник: https://haifakrayot.co.il/archives/139011
-
- Темы данного раздела
Случайные:
-
[haifakrayot.co.il] מבצע אכיפה בחופי חיפה: חיפושים ברכבים, ותפיסות סמים ואלכוהול
-
[colbonews.co.il] "החינוך בחיפה מידרדר, והמקום שלנו הוא לקום ולפעול"
-
[colbonews.co.il] קורונה ברמב"ם: 40 אחוז מהחולים ושליש מהנפטרים – מהמגזר הערבי
-
[colbonews.co.il] חזיר בר נפל לבריכה פרטית – והומת על ידי העירייה
-
[haifakrayot.co.il] שוק תלפיות מתחדש: פרויקט שימור מבנה אייקוני בחיפה יוצא לדרך
-
- Похожие темы
- Ответы
- Просмотры
- Последнее сообщение
-
-
Новое сообщение [haifakrayot.co.il] עיריית חיפה משיקה תכנית קיץ למשפחות מילואימניקים
Инфодроид » 07 июл 2025, 23:59 » в форуме Новости от местных изданий - 0 Ответы
- 401 Просмотры
-
Последнее сообщение Инфодроид
07 июл 2025, 23:59
-
-
-
Новое сообщение [haifakrayot.co.il] היסטוריה חיפאית: נמל המפרץ הוכרז רשמית כחלק מהעיר
Инфодроид » 28 мар 2025, 21:48 » в форуме Новости от местных изданий - 0 Ответы
- 2255 Просмотры
-
Последнее сообщение Инфодроид
28 мар 2025, 21:48
-
-
-
Новое сообщение [haifakrayot.co.il] הסינים מוכרים חלק מנמל המפרץ בחיפה ב-600 מיליון שקל
Инфодроид » 29 июн 2025, 20:32 » в форуме Новости от местных изданий - 0 Ответы
- 406 Просмотры
-
Последнее сообщение Инфодроид
29 июн 2025, 20:32
-
-
- 0 Ответы
- 5 Просмотры
-
Последнее сообщение Инфодроид
Вчера, 16:14
-
-
Новое сообщение [haifakrayot.co.il] רצח בחיפה: בן 19 נדקר למוות
Инфодроид » Вчера, 16:14 » в форуме Новости от местных изданий - 0 Ответы
- 10 Просмотры
-
Последнее сообщение Инфодроид
Вчера, 16:14
-